USA & Kanada Juli 2016

Under knappt fyra veckor i Juli var jag över i USA och Kanada för att hälsa på vänner och lite avlägsna släktingar.
Mina vänner som jag besökte träffade jag under mitt utbytesår i Österrike året 2012/2013. Det har gått tre år sedan jag såg de sista och det kändes att det var dags att åka över och träffa de igen. Jag hade saknat de så otroligt mycket. När man är borta i ett annat land så pass länge och inte kan träffa sin familj hemma i Sverige blir ens kompisar i värdlandet ens familj. Så idag är mina kompisar från utbytesåret min utbytesfamilj. De har upplevt samma saker som en själv och det vänskapsbandet är mycket starkt.

Hur som helst började resan från Arlanda och via Heathrow begav jag mig till Seattle. Det var en flygresa på totalt 13,5 timmar och mot slutet började det krypa i kroppen på mig. Samtidigt blev jag nervös att träffa kompisarna igen: "Tänk om det blir stelt och vi är inte så bra kompisar som vi trott? Hur ska det gå att prata bara engelska igen efter så lång tid?" Tusentals tankar hinner flyga omkring i huvudet innan jag landade och sedan kändes allt bra igen. Efter att stått och köat länge och äntligen fått stämpeln i passet begav jag mig ut och träffa Faith. Det går inte att bekriva känslan när vi såg varandra igen. Det var som om ingen tid hade passerat och vi fortsatte där vi slutade tre år sedan.

Över Svalbard

Återförenade efter drygt tre år. Ska precis ut och fira 4th of July. Landade klocka 17.00 och vi gick ut och firade direkt, då hade jag redan varit vaken i drygt ett dygn.

I närheten av Bellingham (drygt en timme norr om Seattle)

Deception Pass

Deception Pass - ett av de vackraste ställen jag någonsin besökt

Min fina vän

"Drive-in-movie"

Olympia. Tydligen ska man ha rört vid George Washingtons näsa - så det kan jag checka av från min bucket list också.

Roadtrip ner till Portland. En helt underbar livlig stad

Seattle

Pike Place Market

Dagen innan jag flög vidare till San Francisco bodde jag på Cedarbrook Lodge. Helt underbart ställe!

Stadig frukost innan jag begav mig till flygplatsen för att åka till San Francisco

Sedan bar det av mot San Francisco. Hit hade Mark, Fabi och Jackson också tagit sig dit, så det var vi och Erin (som bor där) som hade ett par dagar att umgås och turista. I San Francisco bodde jag på hotell mitt i staden och det var riktigt skönt att bo där eftersom Erin hade sommarkurser på universitetet som låg i Oakland.

Sjölejon på Pier 39. Trots att det inte var säsong så dök det faktiskt upp några sjölejon iallafall.

Fisherman's Wharf. Där intogs en Clam Chowder från ett gatukök :)

Downtown San Francisco

Japan Town

Cabel Car

Åkte på en tre timmars båttur där man såg alla sevärdheter man kunde tänka sig inkl Alcatraz

Golden gate bridge

Sedan bar det av till Colorado

I Colorado bodde jag först hos några släktingar ute på en farm cirka 1,5 timma utanför Denver. Efter en vecka åkte jag till Denver till Katie och bodde hos henne ett par dagar. Då anslöt också Alyson och vi hade ett par underbara dagar tillsammans. Vi hade i princip 35 grader i 10 dagar...

Fick åka i skördetröskan - denna är dock den "lilla"

Besökte en mjölkgård och träffade denna kalv som endast var 48 timmar gammal.

Tittade till boskapet från en fyrhjuling

En liten liten yorkshireterrie-valp - blev helt förälskad.

Första baseball-matchen

Botaniska trädgården i Denver

Har aldrig sett en sådan välskött och fin botanisk trädgård förut

När jag lämnade Katie i Denver var jag klar med USA-delen av resan och kvar på resan var Toronto i Kanada. Där väntade tre dagar med Leah och hennes familj i närheten av Toronto och sedan ett par dagar i själva staden. Leah är en av vännerna från utbytesåret som jag saknat allra mest. Vi är så lika varandra och trots att vi inte sett varandra på mer än tre år var det som om vi forsatte där vi slutade.

Först gick vi på baseball match.

Leahs mamma hade planerat en hel helg fylld av aktiviteter. Helt underbar människa.
Lunchade uppe i CN-Tower.

Kupolen snurrar vilket betyder att under 60 minuter har man rört sig ett varv och fått se hela staden.

CN-tower

Fick punktering mitt i natten mitt ute i ingenstans när Leah och jag var ute

På söndagen åkte vi till Niagara Fallen. Vet inte vad jag ska säga mer än att det var sjukt mäktigt.

Hade adventure pass så åkte båt ut till fallen och fick gå runt bakom fallen

Kunde inte ha haft en bättre vistele hos familjen Parent. Leah är världens bästa och hennes familj är världens snällaste som tog hand om mig under den helgen.

Bodde på hotell i Toronto ett par dagar innan jag skulle bege mig hemåt till Sverige. På hotellet blev jag uppgraderad :D
Påväg upp till fitness centret och bastun som låg på 22a våningen.

Ripley's Aquarium

Lämnade  Toronto 18.30 tisdagkvällen

Någonstans över Atlanten

Runt halv sju på morgonen snart i London

Kan inte ha haft en bättre resa och är så tacksam att alla vänner har tagit hand om mig så väl och planerat och organiserat saker att hitta på och göra. Jag längtar redan tills jag får se de igen. Man hade inte kunnat önska sig en bättre sommar.